Zelený sen pro německá města má trhliny

Bavorský Mnichov od února zakáže vjezd většiny dieselových vozidel do centra města. Důvodem je iniciativa environmentalistů z organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), kteří prosadili zákaz vjezdu pro naftová auta, která plní emisní normu Euro 4 a nižší, přičemž od října 2023 se zákaz rozšíří i na auta s emisní normou Euro 5, tedy na vozidla, která byla vyrobena do roku 2015. „Koupit si nové auto, když to staré stále perfektně jezdí?“ Poslanec Robert Brannekämper z německé opoziční CDU/CSU podle magazínu Focus nevidí důvod, proč by to měl dělat.

Šikana řidičů

Plánovaným zákazem by vedle desetitisíců jiných motoristů bylo totiž postiženo také Brannekamperovo starší SUV plnící normu Euro 4. „Auto používám na rodinné výlety, na dlouhé služební cesty i dovolené. Je stále v naprostém pořádku a plánoval jsem s ním ujet ještě alespoň 100 tisíc kilometrů,“ řekl Brannekämper pro německý Bild.

Proti zákazu dieselů ve městech bojuje také německý autoklub „Mobil in Deutschland.“ Žalobu ale podle německého práva mohou podat jen ti, kterých se opatření přímo týká – jako například Brannekämper. Důvodem nových zákazů je dohoda mezi městem Mnichov a lobbyistickou organizací DUH. Ta už dříve město zažalovala za překročení limitů EU pro oxidy dusíku.

 

Přes 140 tisíc postižených

Podle Michaela Haberlanda, prezidenta „Mobil in Deutschland,“ se zákazy týkají přibližně 140 tisíc aut. „Jedná se o praktické vyvlastnění se ztrátou více než dvě miliardy eur pro lidi, kteří jsou na svém autě závislejší než kdykoli předtím. S něčím takovým se nemůžete smířit. Neexistuje přitom žádný reálný základ pro tuto unáhlenou akci. Hodnoty oxidu dusičitého jsou pro Mnichov zcela v normě a splňují prakticky všechny limity EU a limity spolkového nařízení o kontrole imisí,“ řekl Haberland pro Focus.de.

Poslance Brannekämpera bude v soudním sporu zastupovat dlouholetý odborník na právo životního prostředí a specializovaný právník Claus-Peter Martens, který již podal žalobu proti zákazu jízdy aut na naftu v Berlíně. Dosavadní zkušenosti se zákazy dieselů přitom zatím ukázaly, že je kvůli nim ve skutečnosti emisí více, protože majitelé naftových aut jsou nuceni zakázané oblasti objíždět, což znamená více najetých kilometrů i vypuštěných splodin, které se tím rozšíří i do jiných část měst.